Aero L-159 Alca
Aero L-159 alca
Aero
L-159 Alca je celokovový dolnoplošník s příďovým
podvozkem. Jeho koncepce vychází z modelů L-39/59. Vývoj začal
v roce 1994, v roce 1995 bylo vládou přislíbeno pokrytí části
nákladů na vývoj a zakoupení nového letadla do výzbroje České
armády. Objednávka byla podepsána v roce 1997. První let
prvního dvoumístného prototypu proběhl 2.8.1997, druhého jednomístného
18.8.1998. Zálet prvního sériového stroje proběhl
20.10.1999.
Typickým
sériovým strojem má být jednomístné provedení. Je určen pro
vedení útoků na pozemní a námořní cíle a pro přímou vzdušnou
podporu vojsk. Nedílnou součástí úkolů je i průzkum a vzdušný
boj s podzvukovými letadly, hlídkování i kondiční létání. Ke splnění všech uvedených úkolů napomáhá pokročilá
avionika, výkonný radiolokátor, moderní motor i systém aktivní
(výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů)
i pasivní (pancéřování pilotní kabiny) ochrany.
Letoun
je vybaven 6 podkřídlovými a jedním podtrupovým závěsníkem.
Předpokládá se standardní výzbroj NATO - protiletadlové střely
(AIM-9 Sidewinder), protizemní střely (AGM-65 Maverick), laserem
naváděné bomby, neřízené bomby, ale i průzkumný kontejner,
navigační a střelecký kontejner, kontejner REB nebo přídavné
nádrže. Hlavňovou výzbroj tvoří kontejner s dvěma kanóny ráže
20 mm Plamen.
VERZE:
L-159A základní
jednomístná bojová verze
L-159B dvojmístná
cvičně bojová verze
Rozpětí (m) 9,54
Délka (m) 12,72
Výška (m) 4,87
Hmotnosti: prázdná (kg) 4350
vzletová (kg) 8000
Motor Honeywell/ITEC F124-GA-100
Tah motoru (kN) 28
Maximální rychlost (km/h) 936
Maximální dolet (km) 1 570 (s přídavnými nádržemi 2 360 km)
Dostup (m) 13 200
Náhledy fotografií ze složky Aero L-159 Alca