JAS-39 Gripen
JAS-39 Gripen
Koncem sedmdesátých letech si Švédsko, s vědomím zabezpečit
spolehlivou obranu, vytyčilo cíl pořídit si víceúčelový bojový letoun,
který by byl schopen během jednoho vzletu plnit minimálně dvě odlišné
role, současně byl finančně dostupný a byl by vhodný pro provoz z
rozptýlených silničních základen. Provýrobu letounu vytvořily tehdejší
firmy Saab-Scania, Volvo Flygmotor, Ericsson a FFV Aerotech průmyslovou
skupinu JAS.Zkratka JAS symbolizuje tři hlavní druhy bojového určení
nového letounu, kdy "J" znamená Jakt (stíhání), "A" Attak (útok) a "S"
Spaning (průzkum).
První let se uskutečnil 9. prosince roku 1988. Během roku 1993 již
skeptici volali po jeho úplném zastavení kvůli kritickým chybám, které
se vyskytly v řídicím systému. Nakonec se je podařilo vyřešit a vznikl
vynikající letoun, který se stal zároveň prvním bojovým letounem čtvrté
generace, který se dostal do operačního použití (stalo se tak v červnu
1996). Gripen se vzhledem k minimálním pořizovacím a provozním nákladům
nabízí jako vynikající řešení pro modernizaci vojenského letectva
zejména malých států.
Bojové určení
Přestože GRIPEN patří k nejmenším a nejlehčím současným vysoce výkonným bojovým letounům, je v jediné verzi schopen plnit jak stíhací úkoly, tak ničit pozemní (námořní) cíle a provádět průzkum. V rámci vzdušného boje může vést manévrový boj i ničit cíle mimo vizuální kontakt. Rovněž jej lze použít v roli přepadového nebo hlídkujícího stíhače. Se speciálním kontejnerem bude plnit úkoly taktického průzkumu.
Technický popis
Základní TTD letounu JAS-39 | |
Pohonná jednotka | 1 x RM 12 |
Max. výkon | 1 x 80,5 kN |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozpětí | 8,4 m |
Délka | 14,1 m |
Výška | 4,5 m |
Plocha křídla | 21,2 m2 |
Hmotnost prázdného letounu | 5 670 kg |
Max. únosnost výzbroje | 4 200 kg |
Max. vzletová hmotnost | 13 000 kg |
Výkony | |
Max. rychlost | M = 1,8 |
Bojový dolet | 1 500 km |
Z vnějšího pohledu je GRIPEN charakterizován středoplošným uspořádáním nosné plochy ve tvaru delta o úhlu šípovitosti náběžné hrany 45°. V její těsné blízkosti jsou plně plovoucí příďové výškové ovládací plochy (VOP) s úhlem šípovitosti náběžné hrany přibližně 43°. Příznivá interakce VOP a křídla na proudění vzduchu zabezpečuje vysoký vztlak nosné plochy. Při přistání lze VOP otočit o 90°, kdy pak fungují jako velmi účinné aerodynamické brzdy.Dělené náběžné hrany křídla se automaticky vyklápějí při malých rychlostech, nebo se používají v manévrovém vzdušném boji. GRIPEN má vrozenou (konstrukčně úmyslně navrženou) nestabilitu, která společně s trojnásobně zálohovaným elektroimpulzivním řízením (fly-by-wire), celkovou aerodynamickou koncepcí, malými rozměry a nízkou hmotností zaručuje vynikající obratnost letounu. Aerodynamická nestabilita také snižuje odpor při nadzvukové rychlosti přibližně o 20%. Rovněž je třeba menšího vyvažování a lze tedy použít menší a lehčí hydraulické systémy, což opět redukuje vlastní hmotnost a rozměry letounu. V konstrukci draku se z plných 30% uplatnily moderní konstrukční materiály na bázi uhlíkových vláken, které dále snižují jeho hmotnost.
Výzbroj
Základní výzbrojí je rychlopalný kanón Bk-27 ráže 27 mm firmy Mauser s volitelnou rychlostí střelby 1000 nebo 1700 ran za minutu, umístěný v trupu pod pravým vstupním kanálem vzduchu do motoru. Dále může být vyzbrojen různými sestavami protiletadlových a protizemních řízených střel a pum. Zavěšují se na 6 křídlových a 1 trupový zbraňový závěsník. Pro vzdušný boj s letouny a vrtulníky může být vyzbrojen protiletadlovými řízenými střelami krátkého dosahu AIM-9 SIDEWINDER s infračervenou naváděcí soustavou (švédské označení Rb-74), PLŘS středního dosahu SKY FLASH (Rb-71), MICA nebo AIM-120A AMRAAM s dosahem až 100 km. Perspektivně se počítá se zavedením IRIS-T, Meteor a ASRAAM. Pro boj proti pozemním cílům a přímé letecké podpory pozemního vojska lze na 4 vnitřní křídlové závěsníky zavěsit protizemní řízené střely AGM-65 MAVERICK s dosahem asi 3 km, pro boj proti plavidlům pak protilodní řízené střely RBS-15F nebo další typy řízených střel. Počítá se s vyzbrojováním víceúčelovou kontejnerovou zbraní s protitankovou, protipěchotní a protibetonovou naváděnou submunicí, neřízenými pumami a raketami.
Verze
JAS-39A -základní jednomístná verze
JAS-39B - dvoumístná bojová a cvičná verze s trupem prodlouženým o 0,65 m. Má stejné bojové možnosti jako verzeJAS-39A.
JAS-39C/D - zdokonalená verze, které by měla být stavěna po ukončení výroby prvních 140 letounů
JAS-39X - označení vývozní verze, jejíž vybavení a výzbroj bude závislé na požadavcích zákazníka
Uživatelé
Švédsko (176 JAS-39A a 28 JAS-39B, dodání do roku 2007)
Maďarsko (pronájem 14 letounů)
Jihoafrická republika (28 strojů, dodání do roku 2007)
Nedávno bylo rozhodnuto o pronájmu 14 letounů JAS-39 i pro českou armádu.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Náhledy fotografií ze složky JAS-39 Gripen