Jdi na obsah Jdi na menu
 


JAS-39 Gripen

10. 9. 2007

JAS-39 Gripen


Koncem sedmdesátých letech si Švédsko, s vědomím zabezpečit spolehlivou obranu, vytyčilo cíl pořídit si víceúčelový bojový letoun, který by byl schopen během jednoho vzletu plnit minimálně dvě odlišné role, současně byl finančně dostupný a byl by vhodný pro provoz z rozptýlených silničních základen. Provýrobu letounu vytvořily tehdejší firmy Saab-Scania, Volvo Flygmotor, Ericsson a FFV Aerotech průmyslovou skupinu JAS.Zkratka JAS symbolizuje tři hlavní druhy bojového určení nového letounu, kdy "J" znamená Jakt (stíhání), "A" Attak (útok) a "S" Spaning (průzkum).
První let se uskutečnil 9. prosince roku 1988. Během roku 1993 již skeptici volali po jeho úplném zastavení kvůli kritickým chybám, které se vyskytly v řídicím systému. Nakonec se je podařilo vyřešit a vznikl vynikající letoun, který se stal zároveň prvním bojovým letounem čtvrté generace, který se dostal do operačního použití (stalo se tak v červnu 1996). Gripen se vzhledem k minimálním pořizovacím a provozním nákladům nabízí jako vynikající řešení pro modernizaci vojenského letectva zejména malých států.

Bojové určení

Přestože GRIPEN patří k nejmenším a nejlehčím současným vysoce výkonným bojovým letounům, je v jediné verzi schopen plnit jak stíhací úkoly, tak ničit pozemní (námořní) cíle a provádět průzkum. V rámci vzdušného boje může vést manévrový boj i ničit cíle mimo vizuální kontakt. Rovněž jej lze použít v roli přepadového nebo hlídkujícího stíhače. Se speciálním kontejnerem bude plnit úkoly taktického průzkumu.

Technický popis

Základní TTD letounu JAS-39
Pohonná jednotka1 x RM 12
Max. výkon1 x 80,5 kN
Rozměry a hmotnosti
Rozpětí8,4 m
Délka14,1 m
Výška4,5 m
Plocha křídla21,2 m2
Hmotnost prázdného letounu5 670 kg
Max. únosnost výzbroje4 200 kg
Max. vzletová hmotnost13 000 kg
Výkony
Max. rychlostM = 1,8
Bojový dolet1 500 km

Z vnějšího pohledu je GRIPEN charakterizován středoplošným uspořádáním nosné plochy ve tvaru delta o úhlu šípovitosti náběžné hrany 45°. V její těsné blízkosti jsou plně plovoucí příďové výškové ovládací plochy (VOP) s úhlem šípovitosti náběžné hrany přibližně 43°. Příznivá interakce VOP a křídla na proudění vzduchu zabezpečuje vysoký vztlak nosné plochy. Při přistání lze VOP otočit o 90°, kdy pak fungují jako velmi účinné aerodynamické brzdy.Dělené náběžné hrany křídla se automaticky vyklápějí při malých rychlostech, nebo se používají v manévrovém vzdušném boji. GRIPEN má vrozenou (konstrukčně úmyslně navrženou) nestabilitu, která společně s trojnásobně zálohovaným elektroimpulzivním řízením (fly-by-wire), celkovou aerodynamickou koncepcí, malými rozměry a nízkou hmotností zaručuje vynikající obratnost letounu. Aerodynamická nestabilita také snižuje odpor při nadzvukové rychlosti přibližně o 20%. Rovněž je třeba menšího vyvažování a lze tedy použít menší a lehčí hydraulické systémy, což opět redukuje vlastní hmotnost a rozměry letounu. V konstrukci draku se z plných 30% uplatnily moderní konstrukční materiály na bázi uhlíkových vláken, které dále snižují jeho hmotnost.

Výzbroj

Základní výzbrojí je rychlopalný kanón Bk-27 ráže 27 mm firmy Mauser s volitelnou rychlostí střelby 1000 nebo 1700 ran za minutu, umístěný v trupu pod pravým vstupním kanálem vzduchu do motoru. Dále může být vyzbrojen různými sestavami protiletadlových a protizemních řízených střel a pum. Zavěšují se na 6 křídlových a 1 trupový zbraňový závěsník. Pro vzdušný boj s letouny a vrtulníky může být vyzbrojen protiletadlovými řízenými střelami krátkého dosahu AIM-9 SIDEWINDER s infračervenou naváděcí soustavou (švédské označení Rb-74), PLŘS středního dosahu SKY FLASH (Rb-71), MICA nebo AIM-120A AMRAAM s dosahem až 100 km. Perspektivně se počítá se zavedením IRIS-T, Meteor a ASRAAM. Pro boj proti pozemním cílům a přímé letecké podpory pozemního vojska lze na 4 vnitřní křídlové závěsníky zavěsit protizemní řízené střely AGM-65 MAVERICK s dosahem asi 3 km, pro boj proti plavidlům pak protilodní řízené střely RBS-15F nebo další typy řízených střel. Počítá se s vyzbrojováním víceúčelovou kontejnerovou zbraní s protitankovou, protipěchotní a protibetonovou naváděnou submunicí, neřízenými pumami a raketami.

Verze

JAS-39A -základní jednomístná verze
JAS-39B - dvoumístná bojová a cvičná verze s trupem prodlouženým o 0,65 m. Má stejné bojové možnosti jako verzeJAS-39A.
JAS-39C/D - zdokonalená verze, které by měla být stavěna po ukončení výroby prvních 140 letounů
JAS-39X - označení vývozní verze, jejíž vybavení a výzbroj bude závislé na požadavcích zákazníka

Uživatelé

Švédsko (176 JAS-39A a 28 JAS-39B, dodání do roku 2007)
Maďarsko (pronájem 14 letounů)
Jihoafrická republika (28 strojů, dodání do roku 2007)
Nedávno bylo rozhodnuto o pronájmu 14 letounů JAS-39 i pro českou armádu.

JAS-39JAS-39JAS-39JAS-39JAS-39

 

Náhledy fotografií ze složky JAS-39 Gripen